Setarea blueprint-urilor in 3DS Max

Una dintre cele mai importante etapte ale modelarii 3D este aceea de a seta blueprint-urile corect daca vrei vrei sa modelezi dupa ele. In acest articol am scris despre decuparea blueprint-urilor in Photoshop si setarea acestora in 3DS Max. Am folosit un blueprint al unui VW Golf 5, prima masina modelata de mine in intregime.

1. Deschideti blueprint-ul cu Photoshop (sau un alt program 2D). Eu am folosit blueprint-ul de mai jos.

2. In Photoshop asigurati-va ca aveti “pixeli” ca unitate de masura. Ca sa verificati mergeti la Edit > Preferences > Units and Rulers. La “Rulers” ar trebui sa aveti “pixels” iar la “Type” tot “pixels”

3. Selectati “Rectangular Marquee Tool” apoi selectati partea din spate sau din fata a masinii. Dupa ce ati selectat, in partea stanga de sus aveti 3 sub-meniuri (Navigator, Histogram, Info). Dati click pe “Info” iar acolo o sa va arate dimensiunile selectiei. Folosind acele valori, creati un nou document cu dimensiunile specificate in acel sub-meniu (info)

4. Dupa ce ati creat documentul, dati click pe primul document in care avem blueprint-ul, selectati “Move Tool” apoi tineti click in interiorul selectiei si tragi in documentul nou creat. Dupa ce ati tras partea selectata in noul document,o pozitionati in centru.

5. Mergeti acum la File > Save for web & devices si o salvati cu ce nume vreti (preferabil sa puneti numele pozitiei , spate , fata , sus, lateral)

6. Dupa ce ati salvat-o, nu inchideti al doilea document facut. Dati click pe primu document si selectia facauta anterior artrebui sa fie acolo. Selectati din nou “Rectangular Marquee Tool” iar de data aceasta dati click in interiorul selectiei apoi alegeti “Transform Selection”.

7. Mutati selectia pe partea cealalta a masinii (daca ati facut fata acum o puneti in spate). Aveti grija sa nu modificati marimea selectiei. Tineti click in interiorul selectiei si trageti intr-o partea ca sa o mutati. Sa nu tineti click pe acel semn mic din centrul selectiei.

8. Trageti partea din fata in acelasi document in care ati pus si partea din spate pentru ca au aceleasi dimensiuni. Salvati si aceasta parte (defapt trebuie sa salvati fiecare poarte a masinii )

9. Selectati partea laterala folosind “Rectangular Marquee Tool”

10. Faceti un nou document folosind datele din sub-meniul Info apoi trageti partea selectata in documentul nou creat

11. Procedati la fel si cu partea de sus

12. Dupa ce ati salvat toate cele 4 cadre ne mutam in 3DS Max. In coltul din stanga de sus al fiecarui cadru, aeti modul / pozitia in care vedeti. Dati click dreapta in acel colt > views > ortographic. Acum in partea in dreapta, sus in colt, aveti un cub cu numele tuturor fetelor. Intoarceti cubul incat sa vedeti partea pe care scrie “TOP” si dati click pe ea.

13. Partea de sus are 983 x 475 (a mea, o sa depinda la fiecare in functie de cum a selectat deci nu va speriati ca ati pierdut timpu’). Acum o sa facem un plan, avand aceleasi dimensiuni ca si poza

14. Acum intoarcem cadrul in pozitia “Right” (dati click pe fata patratului pe care scrie “Right”) . Partea laterala a masinii are 966 x 367, deci o sa facem un plan care sa aiba aceasta dimensiune

15. Intoarceti cadrul on pozitia “Front”. La fel ca pana acum, verificam dimensiunea si facem un plan cu acceasi dimensiune.

16. Intoarceti putin cadrul incat sa vedeti toate planurile. Selectati planul care l-ati facut pentru partea din fata, selctati move, tineti shift si trageti in spate incat sa mai creati un plan. O sa apara o fereastra, selectati “copy” si dati OK . Apoi selectati planul creat, dati click dreapta , dati click pe patratelul de la rotate apoi pe coloana Z din dreapta puneti 180

17. In “Material Editor” selectati un material apoi apasati pe patratelul acela de langa “Diffuse” si alegeti “Bitmap”.Alegeti una dintre cadre (la poze ma refer, sus,lateral,spate,fata). Ar fi bine sa alegeti pe cea de sus ca sa lucram toti in acelasi ritm. Aplicati materialul pe plan. In cazul in care planul se va vedea gri , dati click pe acel patrat cu un cub colorat (alb-albastru) (vezi poza)

18. Aplicati materialul pe plan. In cazul in care planul se va vedea gri , dati click pe acel patrat cu un cub colorat (alb-albastru) (vezi poza)

19. Procedati la fel si pentru celelalte planuri. Pentru fiecare plam folositi un alt material (alt slot)

20. Nu mai ramane decat sa le aranjam precis. Mai intai dati click pe numele cadrului din coltul din stanga si dati click pe “Edges Faces” in cazul in care nu este bifat. Sa incepem cu planul lateral. In cadrul “Top” (cel de la cub) pozitionati-l in mijlocul planului care afiseaza cadrul de sus

21. Acum putina atentie. Intre fiecare cadru pe care il aveti pe acel cub in 3DS Max, intre cadre mai aveti o bara pe care puteti da click. Dati click pe bara dintre “Top” si “Right” . Acum daca un plan este mai inainte sau inapoi luati-va puncte de reper (faruri oglinzi ce vreti voi) si le aranjati la acelasi nivel folosind Move Doar pe aza Y (adica stanga – dreapta). Am marcat pe poza cu linie punctata cam ce ati putea lua ca reper si unde trebuie adus blueprint-ul facut din lateral.

22. Ne mutam la cadrul din fata. Mutati planul pe care ati pus blueprint-ul din fata in mojlocul cadrului lateral

23. Dati click (sa nu tineti click si sa il mutati in acea pozitie, dati doar click) pe acea parte a cubului pe care am dat si eu ca sa vedeti mai bine cum trebuie sa fixati blueprint-ul. Luati-va de asemenea repere . Puteti muta blueprintul folosind doar axa Y si Z (adik stanga dreapta , inainte si inapoi – NU SUS si JOS) . Am marcat pe imagine niste repere.

24. Dati click pe acea parte a cubului pe care am dat si eu ca sa verificatti daca se potriveste si cu planul pe care ati aplicat blueprint-ul de sus. Ar trebui sa nu aveti nici o problema, dar totusi e mai bine sa verificati

25. Mai avem partea din spate. La fel ca in partea din fata, incepem prin a muta planul din spate, pe mijlocul celui lateral.

26. Dati click pe acea parte a cubului pe care am dat si eu, dupa care luati niste puncte de reper pentru a pozitiona sau a verifica daca blueprint-ul este pus bine. Folositi axa Y si Z (inainte – inapoi, sus – jos – NU STANGA-DREAPTA)

27. Verificati si din aceasta pozitie daca blueprintul e bine pus.

28. Nu mai ramane decat sa blocam planurile ca sa nu le miscam in timpul modelarii. Selectati toate planurile (aveti grija sa nu le mutati), apoi dati click dreapta > object properties. Bifati “Freeze” si debifati “Show Frozen in Gray” . Si cam atat .. bafta la modelare.

If you really appreciate our work and want to help us to maintain the website alive you can help us with a small donation.
forum-banner
This post was written by

2 Comments on "Setarea blueprint-urilor in 3DS Max"

  • mariancfr

    am o intrebare e de unde aflu dimensiunile la blueprint ca sa le pun in 3d max?

    • tine mouseul pe blueprint. Sau daca nu , dai click dreapta pe imagine > properties, si gasesti acolo :)

Leave a Reply